Afscheid nemen doet pijn - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu Afscheid nemen doet pijn - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen doet pijn

Blijf op de hoogte en volg Dayenne

24 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Lieve iedereen,

18-03-2013
Maandag was een trieste dag. S’ ochtends toen ik Keketso eten zat te geven vertelde een caremother dat Lerato overleden was. Lerato is het meisje waar ik in mijn vorige update nog over verteld heb. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze er nu niet meer is. Vrijdag middag toen ze naar huis ging met de taxi heeft ze nog naar me gezwaaid. Schijnbaar is ze in het ziekenhuisje Pax van het weekend overleden. Ze was erg ziek en ze zijn dus te laat geweest met haar naar de hospice brengen. Op de een of andere manier had ik een band met haar. In het begin heb ik me expres met haar bezig gehouden zodat ze voelde dat ze hier welkom was en dat wij er voor haar zijn. Ik heb zoveel mogelijk contact met haar proberen te zoeken zodat ze zich veilig bij mij zou voelde en zichzelf de kans zou geven om beter te worden. Ik had het er daarom best wel moeilijk mee en vond het fijner om even naar huis te gaan. Abrie heeft ons toen naar huis gebracht. Dit was voor mij de beste manier om het even te verwerken. Even je zinnen verzetten en er zo min mogelijk aan proberen te denken. Ik heb er nog steeds geen woorden voor. De andere verpleegster kwam s’ middags toen we weer terug zijn gegaan naar me toe om te vertellen dat ze het er ook moeilijk mee had. Ze vertelde ook dat Leah, de andere verpleegster naast haar woont. Ook vroeg ze of we naar haar begrafenis wilde. De details zijn allemaal nog niet bekent, maar we weten ook nog niet of we wel willen gaan…

19-03-2013
Vandaag was een doodnormale dag op de hospice. S’ ochtends heb ik Keketso eten gegeven en zijn alle kinderen daarna weer lekker in bad geweest. Op 2 kinderen na die we maar naast het bad hebben gewassen want die wilde niet zonder slag of stoot in bad. Uiteindelijk zijn ze wel gewassen en hebben ze het overleeft. Daarna zat ik Keketso haar middag eten te geven en toen ging ze opeens staan! Zonder handen! Ze was er zelf heel trots op en probeerde het nog een paar. Natuurlijk liet ik het merken dat ik erg trots op haar was door te klappen, sisi te roepen en haar kusjes te geven. Ze wordt nu echt groot haha! Na het eten geven zijn wij ook gaan eten. Toen ik terug kwam hebben we nog marshmallows aan de kinderen gegeven. Dit vonden ze heel lekker. Toen ze op waren werd ik nog 10 min achter nagelopen. Misschien dachten ze dat ze nog meer zouden krijgen. Was wel grappig! Na het eten zijn we weer naar huis gegaan. Hier heb ik weer even in mijn e-boek gelezen en ben ik daarna gaan slapen. Net voor het avond eten werd ik wakker. We hebben aardappels, met kip en groente op. Daarna ben ik weer verder gaan lezen. Ben een beetje verslaafd aan het boek dus zal het morgen ook wel uit hebben. S’ avonds heb ik nog gedoucht en ben ik op tijd gaan slapen.

20-03-2013
Woensdag zou er om 10 uur een meeting plaats vinden met de ouders van de kinderen. Ook zouden we naar de begrafenis van Lerato gaan. Ze is trouwens geboren op 15-05-2011 en zou dus in mei 2 zijn geworden. S’ ochtends was Keketso er niet maar na een tijdje kwam ze er toch aan met haar oma. Gelijk hebben we aan de oma gevraagd waarom ze haar jurkje nog niet aan had gehad maar daar heb ik niet zo duidelijk antwoord op gekregen. Wel zei ze dat ze het aan zou krijgen binnenkort. Gelukkig maar! Om 10 uur begon de meeting. Er zaten best veel ouders. Ik denk sowieso zo’n 25 mensen. Eerst zijn ze weer begonnen met zingen zoals ze hier altijd doen. Daarna werden alle hospice mensen die aanwezig waren voorgesteld. Ik dus ook haha! Daarna begonnen ze met de meeting. Het was in hun taal dus veel heb ik er niet van opgevangen maar het ging over de medicijnen, het ziekenhuisje, de kliniek, de kleren die ze van ons krijgen, het eten en drinken wat ze krijgen en nog overige vragen van de ouders. Het duurde zo’n 1,5 uur denk ik. Nadat alles behandeld was hebben de ouders nog even naar hun kinderen gekeken in de zozo ruimte en toen zijn ze naar huis gegaan. De kinderen vonden het leuk dat hun ouders er waren maar toen ze weer weg gingen vonden ze het wat minder… Helaas voor ons. Hierdoor vielen ze wel allemaal snel in slaap! S’ middags na onze lunch zijn we weer terug gegaan naar de hospice. Om 3 uur zou de begrafenis van Lerato dan plaats vinden. Dit was in de township bij iemand in huis, of bij het huis van haar. Dat was niet zo duidelijk. Eerst mocht je nog naar Lerato kijken. Ze lag binnen in de kamer op bed. Wij hebben dit niet gedaan want we hadden hier niet zo’n behoefte aan. Daarna begon iedereen te zingen en werd de kist naar buiten gedragen. Het was een hele kleine kist. Op dat moment besefte ik pas echt dat ze er niet maar was. Na een aantal keren uit de bijbel gelezen, gezongen en gebeden te hebben werd de kist in de auto gezet op weg naar de begraafplaats. De schoppen werden ook in de auto gelegd naast de kist. Alleen de mannen gaan naar de begraafplaats want die moeten het gat nog graven. Wij zijn hier niet naar toe geweest. Dit had ik namelijk ook niet zo graag willen zien… We zijn toen weer naar huis gereden. Ik heb toen mijn boek uitgelezen. Daarna was het tijd voor het avond eten. S’ avonds hebben we nog de film ‘Dear John’ gekeken en daarna zijn we naar bed gegaan. Morgen zijn we lekker vrij want het is een vakantie dag hier. Ik ben even vergeten wat voor dag het is maar volgens mij was het mensenrechten dag of zoiets. Het is in ieder geval even heerlijk lekker om een dagje vrij te zijn!

21-03-2013
Donderdag hadden we dus een vrije dag. We hebben eerst heerlijk uitgeslapen tot een uur of 9 en daarna heb ik ontbeten. Na wat op het internet gezeten te hebben ben ik weer in mijn boek gaan lezen. Dit boek heb ik dezelfde dag nog uit gelezen. Zo spannend dat het was en zo weinig dat ik te doen had. Naja ik kon mijn huiswerk gaan maken maar dat was niet zo aantrekkelijk. S’ avonds hebben we nog pannenkoeken gegeten en daarna ben ik gaan slapen. Even een paar uurtjes extra bijslapen zodat ik er morgen weer tegen aan kan.

22-03-2013
Vrijdag was weer een normale dag op de hospice. S’ ochtends hebben de kinderen eten gekregen. Daarna hebben ze lekker gespeeld met wat speelgoed. Ondertussen hebben Elsemieke en ik de tandjes van de kinderen nog gepoetst. Ze vinden het steeds minder eng en weten nu ook goed wat er gaat gebeuren. Na het poetsen van de tandjes hebben ze weer gespeeld. Ik heb toen een filmpje van Keketso gemaakt omdat ze voortaan zelf gaat staan zonder handen. Heel knap! Ik zal de link straks weer toevoegen. Ook had ze vandaag me jurkje eindelijk aan! Gelukkig haha. Dit komt waarschijnlijk omdat ze het tegen de oma hadden verteld woensdag dat het voor Keketso bestemd is en niet voor andere kinderen. S’ middags hebben ze lekker met hun vingers frietjes, met ketchup, een visstick en groente gegeten. Ja snapt dus zeker wel dat ik nu helemaal onder zit van al die vieze handjes aan je broek maar dat heb ik er voor over! Daarna zijn alle kinderen heerlijk in slaap gevallen zodat wij met pauze konden. Ik heb lekker een tosti op en ben daarna de andere kleren voor de kinderen gaan zoeken zodat ik deze vanmiddag kon geven. Er zijn nu weer 6 kinderen aangekleed. Dit zijn de zusjes Nontombe en Dineowah, Monki, Angie, Leboe en natuurlijk Keketso! Ze waren er allemaal heel erg blij mee. En de caremothers vonden het allemaal prachtig! Verder hebben ze s’ middags weer een boterham op en daarna was de taxi er al. Wij zijn toen voor wat boodschappen naar de Spar gelopen. Rond 4 uur waren we weer thuis en toen hebben we wat ge-internet. Daarna ben ik nog even op bed gaan liggen en toen was het al weer tijd om te gaan eten. We hebben heerlijk aardappels op, met salade en spareribs. Mmm, dat was smullen. S’ avonds heb ik weer gedoucht en heb ik nog een paar tijdschriften gelezen. Daarna ben ik lekker op tijd gaan slapen.

23-03-2013
Zaterdag werd ik rond 8 uur al wakker. Dit komt denk ik doordat ik al op tijd in bed lag. Dit weekend wil ik mijn huiswerk weer een beetje bij gaan werken. Dus zo gezegd zo gedaan en om 10 uur was ik bezig met mijn huiswerk. Gelukkig is het allemaal niet zo veel omdat ik het bijgehouden heb de laatste tijd. Na een uurtje huiswerk maken heb ik het ook weer opgegeven. Ik heb papa en mama toen nog even gezien en daarna heb ik een dutje gedaan. Rond 1 uur werd ik weer wakker en toen heb ik even gegeten. Daarna ben ik hotels uit gaan zoeken voor de vakantie. Toen dat ook weer gedaan was ben ik weer verder gaan lezen in mijn 3de e-boek. Dit keer de Reünie van Simone van der Vlugt. S’ middags ben ik nog een keer in slaap gevallen. Nadat ik wakker werd was het al weer tijd voor het avond eten. Dit keer kip met salade. S’ avonds heb ik mama weer even gesproken en toen ben ik op tijd gaan slapen

24-03-2013
Zondag was ik vroeg wakker. Om 9 uur gingen we naar Klerksdorp om wat spullen te kopen en me simkaartje voor me telefoon te activeren. We zijn naar 2 elektronica winkels geweest en toen zijn we gaan ontbijten bij Mike’s Kitchen. Ik had een omelet met ham, kaas en champignons besteld. Erg lekker was die! Daarna zijn we door gereden naar het winkel centrum. Hier heb ik 4 nieuwe ringen gekocht en een jurkje voor Puseletso. Daarna zijn we weer richting huis gegaan! Thuis aangekomen heb ik mijn 3de boek uitgelezen en ben ik in slaap gevallen. Net voor het eten werd ik wakker. We aten hotdogs, met uien, saus en een broodje! Erg lekker was het! S’ avonds had ik afgesproken om even met Anne te gaan kletsen maar helaas liet het internet dat niet toe… Daarom ben ik maar begonnen in mijn 4e e-boek. Dit kijk in mijn dromen, ook van Simone van der Vlugt. S’ avonds heb ik weer gedouched en ben ik op tijd naar bed gegaan. Morgen is er weer een dagje bij de hospice en dinsdag gaan we dan eindelijk naar het ziekenhuis in Kroonstad!

Hier vindt je de link naar nieuwe foto’s. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.329751883796154.63606.100002840362147&type=1&l=937f89d251 Als het goed is kun je dan in een ander album het filmpje zien. Hier onder vind je ook nog het adres zodat je eventueel een kaartje of iets kan sturen. Ook heb ik een Zuid-Afrikaans nummer dus sms’en kan nu ook voortaan!

Lynette Nel
t.a.v. Dayenne van Boxtel
3 Campbellstreet
Postbus 14
Viljoenskroon 9520
South-Africa

Telefoonnummer: +27727824121

Liefs & Knuffels,

Dayenne


  • 24 Maart 2013 - 19:26

    Je Lieve Mamsie <3:

    Ha lief meissie van me.

    Wat was het een indrukwekkende week voor je. Je had nog zo mooi verteld over Lerato dat ze vooruit
    ging en ze zelfs naar je probeerde te zwaaien. En toen kreeg je maandagmorgen had slechte nieuws dat ze was overleden. Ik schrok zelfs toen ik in mijn pauze je berichtje las. Je bent op woensdag naar de begrafenis
    gegaan. Dat was heel indrukwekkend vertelde je. Maar het is ook wel heel mooi dat je van de familie dit mee mocht maken.Maar je had ook hele leuke dingen deze week. het mooie filmpje van je lieve Keketso dat ze gaat staan, maar ja wat wil je ook als je zo enthousiast aangemoedigd wordt.
    Al die lieve kindjes die je aangekleed hebt en die naar de hospice komen met hun nieuwe kleren.
    En natuurlijk onze reis die steeds dichterbij komt.
    Het gaat je goed en een hele dikke kus voor jouw en keketso en ook voor al die lieve kindjes.

    Love you <3

  • 24 Maart 2013 - 20:58

    Andre:

    Hoi meisje het was weer een spannende week met tegen stelling dingen.
    Maar zoo is het leven. Wel leuk dat keketso al gaat staan ik heb de video gezien
    Is leuk om te zien ga zoo door zal ik zegen

    Grt van mijn doei papa xxxxxxxxxxx

  • 24 Maart 2013 - 23:05

    Tante Rietje:

    Hallo Dayenne,
    Hier weer een berichtje van tante Rietje, Ik heb net je verslag gelzen en dat was weer heel wat deze week.
    Je hebt een verdrietige tijd gehad met het overlijden van dat lieve kleine meisje.
    Dat heeft veel indruk op je gemaakt, ik kan me heel goed voorstellen hoe verschrikkelijk dat is, ook al weet je dat deze kindjes ziek zijn.
    Maar er zijn ook leuke dingen geweest deze week en dat is natuurlijk weer een stap in de goede richting, want als jullie daar niet zijn is er helemaal niets voor deze kindjes.
    Lieve Dayenne hoe je taai, geniet van de leuke dingen die je daar meemaakt en we wachten weer op het volgende verslag van je,
    Kusjes en groetjes van ons hier uit dat koude kikkerlandje, doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 25 Maart 2013 - 14:31

    Een Brichtje Van Opa Voor Dayenne.:

    Hoe gaat het verder met je ben je weer een beetje bekomen van al die ellende ik hoop van wel .Hier gaat alles naar wens. Ik heb nog een keer 60.00 euro op je rekening gestort dan kun je nog wat kopen voor die kinderen. je had weer een heel verslag gemaakt. ik heb het weer helemaal gelezen. Heb je mijn brief al ontvangen of nog niet. verder vele groeten van mij en ook van Mien. Vele kusjes en weer tot de volgende keer. Doei Doeixxxxxxxxxxxxxxx

  • 25 Maart 2013 - 16:33

    Jeanne Holubiak:

    Hallo Dayenne
    Het was wel een moeilijk begin van de week zo'n klein kindje dat overlijd.
    Maar je moet toch verder.
    En er was ook weer plezier want je kleine meisje ging uit zich zelf staan fantasties.
    Al bij al toch verder wel een mooie week.
    Geniet er van

    Jeanne Hol;ubiak

  • 27 Maart 2013 - 00:16

    Evelien:

    Ook ik ben er weer doorheen, opnieuw een mooi geschreven verslag, Day!
    Iedere emotie weet je wel op een juiste manier te beschrijven.
    Helaas zijn niet alle emoties even fijn, maar ik ben er zeker van dat dit je nog zoveel sterker zal maken.
    Dat zet niet opzij dat je deze situaties het liefst niet meemaakt, maar helaas hebben we hierin niets te beslissen. Hoe dan ook, je bent al een kanjer van jezelf. Vergeet dat ook zeker niet!

    Ik blijf je braaf volgen & sms je snel.
    Dikke knufel!

  • 28 Maart 2013 - 17:58

    Opa Scheutjens Rembrandtpark 62 5143 GA Waalwijk.:

    Van opa scheutjens Dayenne hoe gaat het er mee alles goed Jehebt weer een mooi verhaal Is het bij jullie ook zon lekker weernet als hier winter af en toe een sneeuwbui ik hoop maar van niet. Maar bij jou zal het wel warmer zijn hoop ik Verder is hier alles goed ook vele groeten van mien vele kusjes en tot wederhoren xxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 April 2013 - 20:15

    Trees Bergmans:

    hallo Dayenne,
    wat doe jij ervaringen op voor je verdere leven.
    Ik ben de mevrouw van de kleertjes.
    Ik hoop dat er nog meer komt.
    Er zijn 2 propvolle zakken met kleding gebracht bij PONCHO in waalwijk.
    Zij bepalen de bodemprijs- voor CHILI, dan wordt het in de winkel gehangen en als het verkocht is
    dan krijgt de brenger het verhoogde bedrag.
    VOORBEELD; 1 TRUI 2euro VOOR CHILI geprijsd in de winkel voor 4.00 euro
    dus het mes snijdt aan meerdere kanten.
    Dus de opbrengst voor de Poncho is 2 euro,
    De kosten voor de klant is 4 euro min de 2 euro voor Poncho° dan houd je 2 Euro over voor Dayenne.

    De kleding moet schoon zijn, niet kapot en modieus.
    Over 2 weken mag ik al navragen
    of ervan verkocht is en dan wordt ik uitbetaald van hetgeen wat verkocht is.
    Ik ben zo benieuwd.
    misschien voor meer mensen een idee om hun kast eens op te ruimen, van kind tot volwassen
    en de opbrengst te doneren aan Dayenne.

    Dus, goed voorbeeld doet goed volgen.
    Veel succes in Zuid-Afrika,

    Trees Bergmans xxx.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dayenne

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 875
Totaal aantal bezoekers 22950

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Stage lopen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: