Een week van jarige kindjes!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu Een week van jarige kindjes!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu

Een week van jarige kindjes!!!!!!!!!!!!!

Blijf op de hoogte en volg Dayenne

28 April 2013 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Lieve iedereen,

Alweer bijna 3 maanden hier in Zuid-Afrika. Wat vliegt de tijd toch. Mijn ouders komen gelukkig al bijna naar mij toe want ik ben wel toe aan mijn welverdiende vakantie en om me paps, mams en me zusje weer te zien! Hier onder weer me verslag! Het was niet een hele bijzondere week maar wel een week die ik niet had willen missen zoals elke week hier. Veel lees plezier!

Maandag (22-04-2013) was Keketso’s eerste verjaardag! Yeaah! Ik had een klein cadeautje voor haar gekocht zodat ze thuis lekker kon gaan spelen. Dit waren grote plastic blokken in verschillende kleuren. Ook had ik snoepjes voor haar meegenomen. Dit was een zakje met kleine marshmallows. Ze heeft er zoveel op als ze kon en de rest heb ik gegeven aan de andere kindjes. Verder heb ik nog voor haar gezongen en natuurlijk heel veel gekust en geknuffeld! Verder had Angie vandaag meerdere malen een diarree luier die helemaal over haar benen heen droop. Het was echt heel zielig! De caremothers werden ook gewoon boos op haar! Daar heb ik natuurlijk wat van gezegd want dat vond ik niet kunnen. Ook heb ik s’ ochtends nog buiten gespeeld met de big Zozo’s en Day care groep. Dit was erg leuk haha! Heb mooie foto’s van kinderen in hun beste element kunnen maken namelijk spelen! Toen ik weer binnen kwam was Choba in zijn eentje binnen aan het spelen. Naja hij lag gewoon op de grond. Ik heb toen nog met hem bellen geblazen en nog even mee naar buiten genomen om met de bal te spelen met zijn 2tjes. Dit vond hij erg leuk! Ook kent hij me al. Als ik zijn naam roep dan gaat die lachen en wordt die verlegen en als ik dan nog chop roep steekt die zijn handje uit en daarna zegt die bababaaaaaay! En hij geeft ook nog eens handkusjes haha! Hij is echt een schatje! Wordt al een beetje verliefd op hem haha!

Dinsdag (23-04-2013) was Palesa haar tweede verjaardag! Hiep hiep hoera. Ook voor haar had ik een zakje snoepjes bij maar helaas Palesa was er vandaag niet! Ze was naar de kliniek! Op haar verjaardag nog wel zou je in Nederland zeggen maar hier is een verjaardag nou eenmaal niet zo speciaal. Verder heb ik vandaag niet zoveel speciaals gedaan. Keketso had s’ ochtends al haar broek vol gepoept waardoor ik haar maar een soort van baby pakje aan had gedaan. Daardoor werd ze heel de dag teddy Keketso genoemd door de caremothers. Ze vonden haar namelijk op een teddy beer lijken. Ik had haar dit maar aan gegeven aangezien dit het enigste reserve broekje is wat ze hebben. Anders moest ze heel de dag met blote voeten en benen rond lopen. Ook vandaag heb ik weer buiten gespeeld met de grotere kinderen! Dit was erg leuk! Ik begin de day care kinderen ook steeds leuker te vinden aangezien ze je nu kennen, je naam roepen en willen knuffelen met je! Ook ken ik de meeste van hun ook al. Alleen van de verlegen kindjes die ik niet zo vaak zie ken ik de namen nog niet. Maar dat zal van zelf wel goed komen.

Woensdag (24-04-2013) was zoals gewoonlijk de laatste tijd een dood normale dag op de hospice. ‘s Ochtends heb ik nog gezongen voor Palesa want ze was gisteren jarig alleen toen was ze er niet. Ook heeft ze haar snoepjes nog op mogen eten en heb ik de rest van de snoepjes weer uitgedeeld. Ook ben ik vandaag begonnen met de tekeningen inkleuren voor mijn ‘herinneringen’ boekje. Ik wil graag van alle kinderen een tekening (zelfde plaatje als de muurschildering) , de naam, de geboorte datum en een handafdruk als herinnering aan hun. Aangezien ik nog meer dingen wil doen ben ik daar maar vast mee begonnen. Ook zijn we er eindelijk uit wat we op de muur gaan schilderen en welke tekst er bij. Dit blijft nog even een verrassing tot dat het helemaal af is. Dan zien jullie als eerste de foto verschijnen! Nadat alle kinderen weer sliepen zijn we naar huis gelopen om te gaan eten. Nadat we terug kwamen van onze pauze kwam ik tijdens het lopen een ‘schoenveter’ tegen. Tenminste ik dacht dat het een schoenveter was, want het was eigenlijk een baby slang! Alweer ben ik de pineut met die enge beesten haha! Deze was alleen wel groter dan de baby slang bij de leeuwenfarm! Elke keer als ik daar nu loop kijk ik toch wel wat beter uit haha! Echt me hart maakte een sprongetje en ik gilde haha! Ook hoorde ik plots mensen lachen dus het leek wel gepland haha! Dat die daar zaten te genieten van mensen die van dat beest schrokken haha! Verder was deze dag niet zo bijzonder!

Donderdag (25-04-2013) was het Leboe haar tweede verjaardag! Ja deze was zou een feest week gaan worden. Ook voor Leboe had ik een zakje snoepjes bij. Toen ik de snoepjes aan haar gaf besefte ik me pas dat Leboe eigenlijk nooit haar snoepjes op eet. Dus had ik alle kinderen maar in een hoekje gezet en op de grond voor elk kindjes een handje snoepjes gelegd. Ook bij Leboe maar ik ben bang dat ze die niet zelf opgegeten heeft maar uitgedeeld heeft aan andere kindjes. Nadat ik even bij me small zozo’s was geweest ben ik de grote zozo’s in bad gaan doen. Dit is gelukkig niet zo zwaar als de kleine kinderen in bad doen. Het was ook zo gepiept. De kinderen kleden hun zelf uit en soms moet je ze daar een beetje bij helpen. Dan laat je ze nog even naar de wc gaan en dan kunnen ze in bad. Ze zijn eigenlijk geen van alle bang voor het bad maar zijn wel bang als je water over hun hoofd heen gooit om hun haren af te spoelen. Ook heb ik me lieve Choba voor het eerst in bad gedaan sinds hij weer bij de hospice is. Hij vond het op zich wel goed. Hij bleef wel heel de tijd staan en aan zijn navel te frunniken. Toen ik water over zijn hoofd heen deed vond hij dat zoals alle kinderen ook niet zo leuk. Snel uit bad, insmeren en aankleden want sommige kinderen stonden zelfs te rillen als ze ingesmeerd werden. Na ik denk 1,5 uur waren alle kinderen bijna in bad geweest. Daarna hebben de kinderen weer middag gegeten en toen zijn we met pauze gegaan. Toen we terug kwamen heb ik geoefend met Fokanie om te kruipen. En wonder boven wonder heeft ze een aantal keer zichzelf naar voren gekregen met haar linker been en knie. Ze ging dan met 1 been in de kruip houding en dan drukte ze zichzelf voor uit! Ze vond het zelf heel leuk en ik ga het zeker ook elke dag opnieuw proberen zodat ze erin getraind wordt! Het zag er in ieder geval heel schattig uit. Ook hebben de caremothers het gezien dus dat was ook heel speciaal voor ze merkte ik! S’ middags heb ik weer de tekeningen voor het herinneringen boekje gekleurd met sommige kindjes. ‘s Avonds heb ik de tekeningen alvast uitgeknipt zodat ik niet in 1 keer 63 tekeningen uit hoef te knippen maar het al in groepjes heb gedaan! Dan lijkt het niet zoveel!

Vrijdag (26-04-2013) ochtend zijn we eerst langs de Pep gelopen om kleertjes te kopen van het gestorte geld van 2 mensen uit Nederland. Heel erg bedankt hier voor. De foto’s komen er zo snel mogelijk aan! Ik heb een broek en een jasje gekocht voor Katheo aangezien hij bijna niets heeft, heeft hij dus 2 keer een setje gekregen. Ook heb ik het laatste kindje Karabo Fokanie aangekleed met een shirtje wat ik nog had liggen, een vestje van het geld en nog een broekje. En heb ik voor Choba nog een lekkere warme trui gekocht want s’ avonds is het hier nu erg koud. Ik lig zelfs met 3 dekens in bed en soms ril ik nog, dus hoe zouden de kinderen het in de township wel niet hebben. Ook heb ik nog van het geld 3 paar sokken gekocht en 4 maillots. Van me eigen geld heb ik nog 2 paar schoenen voor Keketso gekocht want dat wilde ik haar nog graag geven! Ik vind de schoenen echt heel schattig! Vooral de roze zijn mijn favoriet! Ook hing er nog een vestje in de korting hoek die ik nog van het gestorte geld voor Leboe heb gekocht. Zij heeft namelijk volgens mij ook haast niets aangezien haar moeder altijd werkt, haar broer van 7 voor haar zorgt en haar vader terminaal ziek is en alleen nog maar kan liggen. Ik was er weer erg blij mee en liep met een volle tas de winkel uit! Heel erg bedankt voor het gestorte geld! Bij de hospice heb ik gelijk de kleren aan de kinderen gegeven en aangedaan. Ook heb ik natuurlijk foto’s gemaakt zodat ik die naar jullie toe kan sturen! Ze waren er allemaal erg blij mee!! ‘s Middags nadat de kinderen geslapen hadden heb ik weer gekleurd met een aantal kinderen zodat het een beetje op schema blijft. Dit was weer erg leuk! ‘s Avonds heb ik alles weer uit zitten knippen. Ook had ik een flesje water mee gegeven aan Maseola naar huis zodat ze thuis nog wat water kon drinken. Ze begint ziek te worden volgens ons en daarom is het belangrijk dat ze goed drinkt! Ze had al de helft van mijn flesje op toen we nog bij de hospice waren dus ze had schijnbaar erge dorst. Ik hoop dat ze het thuis op kan drinken en dat hopelijk de rest van haar familie het niet op drinkt!

Zaterdag (26-04-2013) werden we op 9 uur opgehaald door Gerald. We gingen naar de golf club voor een boeren ontbijt. Die avond daarvoor had Lynette ons de ‘voorwaarden’ verteld. We moesten alles op eten en mochten niet vragen wat het was want het zou echt Afrikaans eten zijn. Toen we aankwamen kregen we een bord. We kregen iets van spekjes, een speklap, een worst, saus met restjes vlees, tomaten en uien saus voor op de maïspap en een ei. Nou het was echt mega veel. Ik hou niet van de Zuid-Afrikaanse worst dus die heb ik echt laten liggen. En van de maïspap ben ik ook niet zo te spreken dus ja die heb ik ook niet opgegeten. Na het eten hebben we nog in de zon gezeten en daarna zijn we naar huis gelopen. Thuis heb ik even op de laptop wat dingen gedaan, een tosti gegeten en ben ik later gaan slapen. Ik was namelijk best wel vroeg wakker aangezien ze de bovenste kamer aan het veranderen zijn en ze heel de tijd de trap op en af rennen waar ik tegen aan slaap. Niet zo fijn dus maar ja. Ook kregen we te horen dat woensdag de hospice dicht zal zijn. Dan is onze kamer aan de beurt. We krijgen een koelkast in de kamer en het een en ander wilde ze graag verplaatsen. We wachten dus maar even af.
‘s Avonds werden we om 17.45 uur opgehaald zodat we weer konden gaan eten bij de golf. Ook dit was Zuid-Afrikaans eten. Deze keer was het een soort runderlapje, worst, gemengde groente en mais taart. Ik heb alleen het runderlapje en de gemende groente op want van mais hou ik niet en de worst al helemaal niet. Het is hele grove worst hier. Gelukkig waren we weer op tijd thuis en heb ik nog het een en ander kunnen doen. Daarna ben ik op tijd naar bed gegaan. Ik hoop dat ik morgen wel een beetje uit kan slapen!

Zondag (27-04-2013) heb ik gelukkig een beetje uit kunnen slapen. Rond 9.30 uur hebben we lekker een boterham met Nutella op. Daarna ben ik weer begonnen aan me huiswerk. Gelukkig ben ik daar bijna klaar mee want sommige leraren reageren niet op de mail dus ja, dan maar geen opdrachten he! Ik heb 1 hoofdstuk van rekenen gemaakt waar ik zo’n 1,5 uur mee bezig ben geweest haha! Maar het is me gelukt uiteindelijk en ik snap het ook nog eens! Nog maar 2 hoofdstukken te gaan voor rekenen! Hoop dat ik mezelf daar vandaag nog toe kan zetten. Ook moet ik nog 2 reflectie verslagen schrijven, me eind verslag maken en 3 activiteiten met de kinderen uitvoeren. Dus dat moet nog wel lukken! ‘s Middags heb ik weer lekker een tosti gegeten. Daarna heb ik weer een hoofdstuk van rekenen kunnen maken. Gelukkig nog maar 1 te gaan! Toen heb ik even een break genomen en lekker even niks gedaan om uiteindelijk het laatste hoofdstuk nog te gaan maken. Nu ben ik helemaal klaar met rekenen! Als ik thuis kom alleen nog even een toetsje hier over maken en dan zijn de studiepunten binnen. Na het lekkere avond eten ben ik gaan douchen en ben ik op tijd me bedje ingekropen. Morgen begint er al weer een nieuwe week op de hospice! Ik heb er weer zin in!

Liefs, knuffels en kusjes,

Dayenne

  • 28 April 2013 - 22:41

    Je Lieve Mamsie:

    Ha schattie.

    Jij hebt deze week wat af gefeest op de hospice en natuurlijk de kindjes weer flink verwend.
    Wat lief dat je van 2 mensen geld hebt gehad en wat kan je toch veel kopen van dat geld.
    Ik ben benieuwd naar de foto's. Je hebt hier in Nederland 2 etentjes/feestjes gemist.
    Het uitje naar de Japanner van pappa's werk en het feestje van Mien en opa.
    Maar ik lees wel dat jij je ook wel vermaakt hebt met etentjes, dus het komt wel goed met je.
    Nog minder dan 1 maand en wij zien elkaar weer. Ik heb er zin in ondanks dat ik het nog erg druk heb met mijn examens.Zoals je gelezen hebt heeft je mamsie weer een examen gehaald.
    Nog heel veel plezier en knuffel heel erg veel met die lieve kindjes van je want die zul jij straks wel missen en zij zullen jouw ook wel missen.
    Geniet er nog lekker van.

    heeeeeeel veeeeeeel liefs en kusjesssssssssssssvan je mamsie.

  • 29 April 2013 - 13:11

    Jeanne Holubiak:

    Hallo Dayenne

    Leuk zo veel jarige kindertjes.
    Je hebt het weer voor elkaar om iemand van de kleintjes te laten kruipen.
    En het afrikaans eten ik lust ook geen pap bah.
    Maar ik zie wel weer dat je het allemaal weer goed voor elkaar hebt.
    Die nieuwe kleertjes en schoentjes.
    Al weer veel succes.
    Groetjes Jeanne

  • 29 April 2013 - 21:36

    29 APRIL 2013 Door Opa Scheutjens.:

    Je hebt alweer een heel verhaal gemaakt Dayenne mooi hoor ook nog bedankt voor het sms je leuk van je hoor We hebben een mooi feestje gehad gisteren jammer dat je er niet bij kon zijn vanaf 3 uur tot 7.30 voor alles weg was Heel leuk geweest Er was goed gegeten en gedronken. Het was wel druk geweest zo,n dikke 70 waren er geweest Maar jij komt maar een keer als je weer thuis bent. dan kun je nog wel een feestje gebruiken. Ik hoop dat alles goed gaat met je en tot wederhoren. Vele groeten van mij en van Mien. doei doei

  • 08 Mei 2013 - 12:41

    Evelien:

    Heeee liefje.
    Sorry dat ik de laatste ben met reageren. Maar alsnog volg ik je hoor, altijd!
    Wat heb je weer een mooie wee mogen beleven. Net zoals de kinderen natuurlijk.
    Ik ben er zeker van dat ze hatstikke blij met je zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dayenne

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 22841

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Stage lopen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: