Hoogtepunten. - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu Hoogtepunten. - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Dayenne Boxtel - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten.

Blijf op de hoogte en volg Dayenne

17 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Lieve iedereen,

Het doet mij heel goed dat jullie allemaal trouw me verslagen blijven lezen. Ook al zijn de bladzijdes lang. Erg fijn! Ook heb ik inmiddels al een paar keer post ontvangen. Dit doet me ook erg goed! Deze week heb ik me verslag niet echt bijgehouden. Ik had er deze week niet zo’n zin in. Maar vanaf volgende week zullen jullie weer wat langer de tijd moeten nemen om mijn verslag te lezen haha! Van deze week heb ik een aantal hoogte punten genomen die ik met jullie wil delen. Veel leesplezier en tot volgende week!

Gedurende deze week hebben verschillende kinderen mijn kleren aangehad zoals Maseola, Paulinah, Patrick en Lerato. Het was erg leuk om ze dan uit de taxi te zien komen met de kleren aan die ik voor hun heb gekocht. En natuurlijk bleef ik elke ochtend hopen dat Keketso en Dineo ook mijn kleren aan zouden hebben. Helaas is dit nog niet gebeurt. Het is wel leuk want de caremothers en de verpleegster zijn er ook mee bezig. Want vrijdag zei de verpleegster namelijk dat ze maandag boos ging worden op de oma van Keketso omdat ze haar jurkje nog niet aan heeft gehad. Best grappig om te horen. Maar inderdaad, als ze me jurkje aan heeft gehad dan durf ik haar meer kleren te geven aangezien ik weet dat het dan niet verkocht wordt en dat het kind er profijt van heeft. In me la heb ik namelijk nog een vestje en een broek pakje liggen voor Keketso. Ook liggen er nog een aantal setjes voor andere kinderen.
Ik hoop dat ze het deze week aan zal hebben, maar dat is nog maar even afwachten.

Ook gaat het steeds weer wat beter met het zieke meisjes Lerato. Aan dit meisje heb ik ook een jurkje gegeven. Ik denk dat ze nu ongeveer 3 a 4 weken bij de Hospice is. In het begin deed ze helemaal niks. Ze at niet, dronk niet en speelde niet. Sinds een tijdje weten we dat Lerato thuis zelf eet. Je zet het bordje met eten dan tussen haar benen in en als ze honger heeft begint ze te eten. Heeft ze geen honger dan eet ze het niet op. Na een tijdje zet ze het naast haar neer en dat betekent dat ze niets meer wil. Ook wijst ze veel met haar vingers. Als ze namelijk in haar bedje ligt dan wijst ze naar de vloer. Dit betekent dat ze op de vloer wil gaan zitten of liggen. Want dat wil ze soms ook nog. En als ze op de vloer zit of ligt dan begint ze vaak naar het bedje te wijzen als ze in het bedje wil liggen of zitten. Ook ziet ze er al een stuk beter uit. Haar ogen zijn helderder geworden en ze begint ook een beetje aan te komen volgens mij. Ze krijgt alleen nog steeds heel erg veel medicijnen waar ze vaak de bijwerkingen van treft. Maar het gaat in ieder geval beter dan in het begin. Ook zwaait ze naar me als ze naar huis gaat. Het is echt een heel zielig zwaaitje maar het doet je heel goed als ze daar wel de moeite voor neemt om te doen. Trouwens soms gaat ze ook in de kruiphouding zitten als je haar roept van kom maar naar me toe. Ze wil het volgens mij heel graag maar is ze er nog te slap voor denk ik. Ze is in ieder geval aan de betere hand bij de hospice!

Van de week kwam Leah naar me toe om te vertellen dat ze met Karabo Phika en Dineo naar het ziekenhuis zou gaan voor hun oren. Uit hun oren komt best vaak vies spul wat heel erg stinkt. Niet echt prettig voor het kind zelf dus maar ook niet voor de mensen om hun heen. We hebben de ouders een tijdje geleden naar de hospice laten komen om een afspraak te laten maken om met het kind naar het ziekenhuis te gaan. Dit is officieel namelijk niet de taak van de verpleegster maar de taak van de verzorgende ouder of voogd. Helaas zijn de ouders niet op komen dagen bij de afspraak dus heeft Leah besloten dat ze het toch maar zelf gaat doen. Want de kinderen lijden er erg onder als hun oor schoon gemaakt wordt. Dinsdag 26 maart gaan we om 8.15 naar Leah waar we haar en de kinderen ophalen. Dan rijden we door naar Kroonstad. Daar ligt het ziekenhuis. Ik weet de naam van het ziekenhuis wel maar ik weet niet hoe je het schrijft maar het lijkt een beetje op: Boituemelo Hospital. Het zal waarschijnlijk niet kloppen maar dan heb je in ieder geval een idee. Over dit ziekenhuis hebben we het laatst nog met Lynette gehad omdat Lerato, het zieke meisje daar toen lag. Ze vertelde ons dat je daar haast niet zomaar binnen kan komen dus dit is een soort van unieke kans voor ons. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in. Ik zal ook nog lekker snoepjes en drinken voor de kinderen kopen zodat ze een beetje extra verwend zullen worden voor en na het onderzoek. Ze gaan trouwens wat oorsmeer uit hun oor halen en dit opsturen naar het laboratorium. Een tijdje later zullen we dan de uitslag te horen krijgen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat het kind doof is geworden doordat het niet behandeld is.

Woensdag hebben we de kinderen weer opgehaald met de taxi. Beide zijn we in de small zozo taxi gestapt. Helaas stonden we op het eind punt maar dit heeft de pret niet bedorven. Onderweg zagen we al onze hospice kinderen staan. Princess zat luxe op een stoeltje langs de weg terwijl er iemand met een papiertje wind naar haar aan het wapperen was. Een echte Princess dus! Dat was erg leuk om te zien. Nadat we de taxi in stapte kwam Keketso bij me op schoot zitten. Ze is gelijk tegen me aan in slaap gevallen maar helaas werd ze wakker toen ik de taxi uitstapte. Anders had ze nog even door kunnen slapen in haar bedje. Het was weer erg leuk om met de kinderen in de taxi te zitten en om met hun samen naar de hospice te gaan. Ik weet niet maar het liefst zou ik ze elke dag zo op willen halen en weg willen brengen.

Van de week is Elsemieke weer met de Social worker naar de township geweest. Toen ze terug kwam vertelde ze dat de Social worker het leuk zou vinden als we een activiteit in de township uit zouden willen voeren. Dit leek mij gelijk erg leuk. Ondertussen ben ik aan het brain stormen wat het leukste is om te doen. Maar jullie ideeën zijn natuurlijk altijd welkom! Misschien is dat net wel het zetje dat de activiteit erg leuk zou maken.

Donderdag heb ik maar weer eens geprobeerd om de tanden van de small zozo te poetsen. En tot mijn verbazing ging dit erg goed. Misschien komt het wel doordat ze het nog weten door de vorige keer of misschien komt het doordat ik eerst zelf me tandenpoetste en het toen uitspuugde. Het voordoen dus. Maar het was in ieder geval erg goed gelukt. De meeste kinderen hielden hun mond goed open en vonden het fijn om tussen door even de tandenpasta door te slikken. Naja snap niet dat ze het lekker vinden want die tanden pasta is zo zoet als maar kan zijn. Ook vonden ze het fijn dat ze van te voren wat water mochten drinken. Hierdoor gingen ze het water niet opdrinken als ze het uit moesten spugen. Erg goed geslaagd dus. Volgende week zal ik het zeker weer doen. Ook krijgen sommige kinderen dan een nieuwe tandenborstel die gesponsord zijn door de Rabobank.

Zaterdag hadden we een babyshower. Deze was van Cindy, de dochter van Lynette. Ze is in verwachting van haar 3de meisje. Het kindje gaat Lamé heten en wordt 30 april geboren door middel van een keizersnede. Als je in Zuid-Afrika een keer een keizersnede hebt gehad dan krijg je dit bij alle volgende geboortes ook. Het was erg leuk. We hadden een pakje van Winnie de Poeh gekocht bij de Pep zodat we dat aan haar konden geven. Verder hebben we nog allemaal hapjes gemaakt zodat iedereen iets lekkers kon eten. Het was een erg leuke babyshower. De mama is erg goed verwend door iedereen. En ook ik ben benieuwd want wij gaan dit kindje natuurlijk ontmoeten tijdens ons verblijf in Zuid-Afrika.

Liefs

  • 17 Maart 2013 - 17:38

    Evelien:

    Dit is zo door te lezen, in verglijking met de voorgaande verslagen.
    Maar aan deze hoogtepunten te lezen heb je het weer ontzettend naar je zin gehad.
    Ik ben blij dat je ook EINDELIJK mijn kaart hebt ontvangen en je weer eens goed gesproken te hebben.

    Geniet van de nieuwe week.
    Liefs xxx

  • 17 Maart 2013 - 22:17

    Je Lieve Mamsie:

    Ha schatje. Wat was ik blij dat je weer internet had.Was wel heel stil zonder jouw.
    Ik snap heel goed dat het soms moeilijk is om steeds te schrijven.
    Maarja het wordt door heel veel mensen met plezier gelezen dus probeer het nog vol te houden.
    Ik ben benieuwd hoe het is in het ziekenhuis en laten we hopen dat de kindjes
    toch op tijd zijn met hun oortjes.
    We zijn nu volop bezig om onze reis te plannen. We hebben het al meerdere keren veranderd,
    maar het komt goed.
    Ik heb er nu al zin in om je straks te zien tussen al je mooie lieve kindjes.

    Heel veel liefs en heel veel kusjes van je lieve mamsie.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 17 Maart 2013 - 22:20

    Sandrine:

    Hey Dayenne, weer met plezier je verslag zitten lezen.Goed plan eerst voor doen met tanden poetsen weten ze in iedre geval dat er niks engs gebeurt. gr san xxx

  • 18 Maart 2013 - 09:47

    Tante Corrie:

    Ha dayenne, inderdaad dit is wat sneller te lezen , maar wel leuk hoor om te kunnen lezen wat je allemaal doet. Ik heb ook nog wat foto,s. Gekeken van de kindjes en jou. Leuk hoor! Gezellig dat ma en pa ook op bezoek komen, kun je ze alles laten zien. Okee , een fijne nieuwe week en veel plzier daar in afrika, tot volgende week. P.s. kun je mij je adres even doorgeven, kan ik je een kaartje sturen groetjes tante corrie

  • 18 Maart 2013 - 16:50

    Opa Van Dayenne.:


    DAG DAYENNE HOE GAAT HET MET JOU IS ALLES GOED EN VERLOOPT ALLES NAAR WENSi IK HOOP VAN


    DAGDAYENNE JE HEBT WEER EEN MOOI VERSLAG GEMAAKT IK HEB HET WEER HELEMAAL GELEZEN.
    HET IS MOOI GEDAAN HOOR. IS VERDER ALLES GOED MET JE EN VERLOOPT ALLES NAAR WENS
    JE BENT ER WEL ERG DRUK MEE. ALS JE NOG EEN KEER 60.OO EURO NODIG HEBT LAAT HET DAN WETEN
    DAN KRIJG JE DIE NOG EEN KEER.MET ONS IS VERDER ALLES GOED. 23 APRIL IS MIEN JARIG DAR VIEREN WE OP 28 APRIL TEVENS KENNEN WE ELKAAR DAN 5 JAAR WE MAKEN ER DAN EEN MOOJ FEESTJE VAN JAMMER DAT JE ER DAN NIET BIJ KAN ZIJN. VERDER WENS IK JE VEEL SUCCES EN HEEL VEELGELUK. EN HEEL VEEL GROETJES VAN MIJ EN OOK VAN MIEN. EN HEEL VEEL KUSJES.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXDOEI DOEI EN TOT WEDERHOREN.






  • 18 Maart 2013 - 19:33

    Tante Rietje:

    Hallo Dayenne,
    Hier weer een berichtje van je Tante Rietje, ik vond het geweldig, dat ik je zondag gezien en gesproken hebt via skype. we hebben en echt van genoten.
    je verslag was weer geweldig om te lezen,dus we wachten weer met smacht op de volgende.

    De groetjes van ons XXXXXXXXXXXXXX doeiiiiiiiiiiii

  • 22 Maart 2013 - 18:49

    Jeanne Holubiak:

    Hallo Dayenne

    Ook weer een mooi verslag.
    Ga zo door.
    En nog een fijne tijd daar.

    Groetjes Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dayenne

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 22955

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 10 Juni 2013

Stage lopen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: